Omschrijving
Professionele in- en externe klantbenadering
Voor de continuïteit van de onderneming is het noodzakelijk dat de markt op een proactieve wijze benaderd wordt, in plaats van een afwachtende houding aan te nemen en te wachten op acties van de (potentiële) opdrachtgevers.
Om de commerciële slagkracht van de onderneming op peil te houden dan wel te verbeteren dienen medewerkers over voldoende commerciële vaardigheden te beschikken. Het vroegtijdig herkennen van interessante mogelijkheden en signaleren van kansen en bedreigingen is een eerste vereiste om effectief te kunnen handelen.
Zij dienen zich bewust te zijn van hun eigen gedrag en houding en de uitwerking daarvan op anderen.
Werkwijze:
Voorop staat leren door te doen, in de vorm van discussies en cases. Tijdens de bootcamp oefenen de deelnemers verschillende situaties die ontleend zijn (worden) aan de eigen praktijk, waardoor de deelnemers een helder beeld krijgen van de eigen stijl/wijze van handelen en de effecten daarvan op anderen. Men leert zaken concreet aan te pakken. Eigen inbreng is vereist en staat centraal. De deelnemers leren eigen en andermans sterke punten te herkennen en te benutten.
Belangrijk onderdeel van de bootcamp is gericht op het handelen. Hoe kun je elkaar stimuleren bij knelpunten, hoe wordt je pro-actiever, hoe benut je kansen en mogelijkheden.
Op de hoogte blijven Informatie aanvragenTraining details
Voor wie
Medewerkers die klantcontacten hebben en daardoor ook (mede) verantwoordelijk zijn voor het onderhouden van relaties en het verkrijgen van projectenLeerformat
ClassroomBenodigde voorkennis of voorwaarden voor deelname
Betreft een verdiepingsmodule van 'Persoonlijke effectiviteit bij samenwerken', deze kan bijgewoond worden om de noodzaak voor de diepgang van deze bootcamp te bepalen.Leerdoelen
Tijdens deze bootcamp leert men vaardigheden te ontwikkelen voor het herkennen van klantsignalen en kansen in de markt te ontwikkelen. Deze zorgvuldig opgebouwde en intensieve training richt zich vooral op het verbeteren van commerciële vaardigheden in het onderhouden van relaties.
Overzicht van de training
Klantgerichte communicatieve vaardigheden:
- individuele- en teamverantwoordelijkheid in het commerciële proces
- effecten van de interne samenwerking op het onderhouden van klantcontacten en op het verkrijgen van opdrachten
- inzicht vergroten in het eigen commercieel gedrag, de kenmerken ervan en het effect op anderen zowel interne- als externe (potentiële) klanten
- systematisch onderhouden klantcontacten en afgestemd op de klant
- de verschillen tussen het benaderen van potentiële en bestaande opdrachtgevers
- motiveren van (potentiële) opdrachtgevers om juist aan u de opdracht te geven
- klantgericht denken en handelen, hoe kan het beter?
- gesprekssituaties oefenen, gesprekstechnieken en gespreksvormen
- klachtenopvang, hoe ermee om te gaan
- van een klacht een kans maken
- hoe grenzen te stellen, waar zitten mijn valkuilen
- de juiste vragen stellen en actief luisteren
- omgaan met bezwaren, kritiek, weerstanden, meningsverschillen, belangen en conflicten
- win-win situatie
- kansen benutten en bedreigingen vermijden
- valkuilen en praktische tips
De drie extreme klanttypen (gedragingen):
- de dominante
- de afstandelijke
- de sociale
- hoe deze klanttypen te herkennen?
- wat willen deze klanttypen?
- hoe te reageren op deze klanttypen?
Beschikbare data
Er is nog geen nieuwe datum bekend voor deze bootcamp. Wel interesse met een groep of als individu? Vraag naar de mogelijkheden!
Gijs ten Velden
Praktijkgerichte trainer/coach
Interesse in deze training?
Houdt mij op de hoogte
Vul je gegevens in en wij houden je op de hoogte als er nieuwe data bekend zijn.