Omschrijving

Persoonlijke effectiviteit bij samenwerken (basis)

Versteviging van de communicatie leidt tot een effectievere samenwerking en meer teamwork.

In een steeds complexer wordende omgeving is het zelfstandig functioneren binnen een team van essentieel belang, medewerkers zullen elkaar versterken in het teamgebeuren. In de samenwerkingsprocessen kunnen echter de teamleden ook blokkerend op elkaar werken, wat uiteindelijk tot een negatief resultaat zal leiden.
Een goede interne – en externe communicatie is een voorwaarde voor het realiseren van de gestelde doelen. Een open communicatie is belangrijk voor het optimaal functioneren van de organisatie. Hieronder valt een flexibele werkhouding, het kunnen omgaan met de beperkte hoeveelheid tijd en bepaalde controle en overzicht houden op de werkzaamheden.

 

Werkwijze:
Vanuit de eigen werksituatie wordt gewerkt via de methode “leren door te doen” dat wil zeggen dat er tijdens de bootcamp sprake is van een afwisselende behandeling van theorie en praktijk.
Aan de hand van verschillende opdrachten, c.q. stellingen, zal het een en ander aan de orde gesteld worden, waarbij de deelnemers een actieve rol zullen hebben.

 

Verdiepingsmodules:
Tijdens deze bootcamp wordt de basis behandeld van de onderwerpen: ‘Professionele in-en externe klantbanderingen’, ‘Conflicthantering’, ‘Samenwerken als één team, in- en extern’, en ‘Inspirerend leiderschap’.
Voor deze onderwerpen zijn tevens verdiepingsmodules beschikbaar, waarbij nóg dieper op de materie wordt ingegaan.

Op de hoogte blijven Informatie aanvragen

Training details

Voor wie
Medewerkers die meer inzicht en vaardigheden willen krijgen in de processen welke een rol spelen bij samenwerken
Leerformat
Classroom
Benodigde voorkennis of voorwaarden voor deelname
Niet van toepassing
Leerdoelen

De verschillende onderwerpen zijn erop gericht de talenten van medewerkers optimaal te benutten en praktische handvatten mee te geven en meer inzicht te geven in de verschillende processen die bij in- en externe communicatie, samenwerken en klantgerichte vaardigheden een rol spelen. De eigen effectiviteit staat hierbij centraal. De te behandelen onderwerpen zijn gericht op competentie, houding en manier van denken en handelen en geven de deelnemers inzicht in het eigen gedrag en dat van anderen.

Meer specifiek:

  • aangeven welke aspecten van het eigen gedrag van belang zijn voor het onderhouden van in- en externe klantcontacten en hiernaar te handelen;
  • effectief communiceren;
  • ontwikkelen van een houding en vaardigheid waarin aanspreken en feedback geven én ontvangen een vanzelfsprekendheid is;
  • effectief om te gaan met verwachtingen en weerstanden;
  • samenwerking op basis van respect en vertrouwen;
  • creëren van draagvlak en ontwikkelen van teamvorming;
  • zelfreflectie, transparantie, verantwoordelijkheid en initiatieven te nemen.
Overzicht van de training

De vijf principes van samenwerken:

  • Vertrouwen
  • Conflicten/meningsverschil
  • Betrokkenheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Focus op resultaat

Samenwerken als één team:

  • Persoonlijke stijlen (gedrag) bij samenwerken
  • Stimulerende en remmende factoren bij samenwerking
  • Roos van Leary, eigen invloed op het teamproces
  • Individuele- en teamverantwoordelijkheid
  • Afspreken, aanspreken en confronteren

De drie extreme gedragingen:

  • Dominante-, afstandelijke en sociale gedragingen
  • Hoe deze gedragingen te herkennen?
  • Hoe te reageren op deze gedragingen?

Verbinding maken:

  • Luisteren, jezelf laten zien, de ander willen zien en ruimte geven/nemen
  • Omgaan met klachten, weestanden, meningsverschillen en belangen
  • Klantcontacten
  • Eerste indruk
  • Hoe werkt relatievorming?

 

Voor alle onderwerpen zijn tevens verdiepingsmodules, waarbij nóg dieper op de materie wordt ingegaan:

  • Professionele in- en externe klantbenadering
  • Conflicthantering
  • Samenwerken als één team, in- en extern
  • Inspirerend leiderschap

Beschikbare data

Er is nog geen nieuwe datum bekend voor deze bootcamp. Wel interesse met een groep of als individu? Vraag naar de mogelijkheden!

Gijs ten Velden

Praktijkgerichte trainer/coach
Gijs ten Velden
Specialisme: Individuele coaching, veranderingsprocessen begeleiden, teamwork, vaardigheidstrainingen toegespitst op de eigen praktijksituatie en samenwerkingsprocessen, zowel in-als extern. Mijn aanpak is er op gericht om veranderingsprocessen en daarbij behorende trainings- coachingsactiviteiten te vertalen naar een praktische invulling van de “wat” vraag naar de “hoe” vraag. Hierbij speelt met name gedrag, houding en vaardigheid van elke medewerker een cruciale rol. Een aanpak waarbij de implementatie van de behandelde onderwerpen centraal staat. Stel een vraag aan Gijs
Interesse in deze training?

Houdt mij op de hoogte

Vul je gegevens in en wij houden je op de hoogte als er nieuwe data bekend zijn.

Heb je nog vragen over deze training?

Vraag informatie aan